بسمه تعالی

مصاحبه با جناب آقای دکتر ملک افضلی، استاد پیشکسوت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

بیوگرافی :

متولد سال 1378 اردکان یزد هستم. چون پدرم روحانی بود آمدیم به قم. بنابر این تحصیلات دوران دبستان و دبیرستان من قم بود. سال 37کنکور دادم و وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم. سال 44 فارغ التحصیل شدم. 6 سال رفتم به استان اصفهان و درآنجا خدمت سربازی انجام دادم. 4 سال به استان کردستان رفتم. از اول به بهداشت علاقه داشتم. مسئول سپاه بهداشت استان کردستان بودم به طور عمده کارمان در روستاها بود. سال 50 ادامه  تحصیل در دانشکده بهداشت دادم و PHDگرفتم. در سال 51 و 52 ادامه تحصیل تخصص آمار حیاتی داشتم.که الان به آن PHD آمارحیاتی گفته می شود

-        چطور شد که دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کردید؟

 

-        . چون بهترین دانشگاه بود. در اصفهان کشاورزی قبول شدم ولی دانشگاه تهران را قبول کردم؛ جون به بهداشت و آمار علاقه داشتم. جای دیگری نبود که آمار تدریس کنم. بعد از چند سال کار چون دیدم علاقه به آمار و بهداشت دارم؛‌آمدم به دانشکده بهداشت و ادامه کار دادم.

 

 

-        به نظر شما چطور دانش آموختگان جوان می توانند از تجارب شما و دیگر اساتید پیش کسوت در جهت خلاقیت و نواوری بهره بگیرند؟

 

-        دانشجویان جوان اگر با اساتیدشان ارتباط تنگاتنگی داشته باشند علاوه بر ارتباط کلاسی خوب است. بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد که تماس مستمر بین دانشجو و استاد باشد تا انتقال رفتار استاد به دانشجو صورت گیرد. به دلیل تعداد زیاد دانشجویان و گرفتاری های اساتید وقت کافی برای ارتباط با دانشجو و استاد وجود ندارد. در نتیجه برخورد استاد با دانشجو یک برخورد مکانیکی است و صرفا برای اینکه یک پایان نامه را بگذراند البته در دوران PHD دانشجویان برای پایان نامه شان ایام بیشتری را با استاد خود سپری می کنند. بنابراین اگر تعداد دانشجویان تعدیل شود فرصت بیشتری برای استاد فراهم می شود. فکر می کنم الگو گرفتن داشنجو از استاد تضمین می شود.

 

 

-        به نظر شما دفتر ارتباط با دانش آموختگان چگونه می تواند از تجربه دانش آموختگان در جهت ارتقای اطلاعات دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهغارن و اطلاعیه فرهنگ سازمانی آن مؤثر باشد؟

 

-        از سال 46 تا به حال دانشکده بهداشت، فارغ التحصیلان  زیادی در تمامی مقاطع داده . پس خوب است که یک بانک  اطلاعات از فارغ التحصیلان این دانشکده فراهم شود و با روش هایی که امکان دارد، مشخص شود چه تجاربی دارند  و در کجا مشغول به کار هستند و در کل امکان ارتباط با ایشان وجود داشته باشد. دنیای مجازی این گونه ارتیاطات را آسان کرده.

 

 

-        مختصری از خاطرات دوران خدمتتان شرح دهید؟

 

-        بعد از انقلاب دوستانی  هستند که به دلیل شرایط انقلاب در دانشکده بسبیار فعال بودند و فعال شدند. بنده یکی از کسانی بودم که  بعد از انقلاب حضور فعالی در دانشکده داشتم و حتی برای مدت کوتاهی رئیس دانشکده شدم. خاطره جالب من اینکه زمانی که رئیس بودم خدمت آقای بلندی ،‌معاون بهداشتی وزیر بودند. ایشان درخواتس کردندن که کمک کنند تا بتوانم فبلمی برای آموزش دانشجویان دانشکده بهداشت داشته باشم. ما خیلی با هم به توافق نرسیدیم. با هم گفتگوهای داشتیم  پس از مدتی ایشان وزیر بهداشت شدند و چندی بعد ایشان به من زنگ زدند و گفتند معاون من می شوید؟ من خدمت ایشان رفتم و گفتم چطور شد من را انتخاب کردید؟ گفتند: کسی که برای کارش با منت بحث کرد و اینقدر دلسوزی داشت؛ ‌فهمیدم علاقه مند است.

 

-        برای کسانی که می خواهند تازه وارد وادی علوم بهداشتی شوند چه صحبتی دارید؟

 

-        افراد به این مسئله توجه داشته باشند که آدمی که وارد علوم بهداشتی می شود اگر بعدها این تجربه را در عرصه عمل اجرا نکند کاری را که باید انجام بدهد را انجام نداده. اصولا این خصلت بهداشت است که همه اصول را نمیتوان سر کلاس درس یاد گرفت و باید در طی کار مجرب شد.

 

-        به نظرش شما چگونه می توان با پیش کسوتان ایران و جهان ارتباط برقرار کرد و از تجربیات آنها در جهت پیشرفت اهداف دانشکده و آموزش بهتر دانشجویان بهره برد؟

 

-        ما لیستی از افرادی که بورسیه شده اند داریم و هر کدام از اینها که در کشورهای مختلف درس می خوانند افراد برجسته ای هستند و تجاربی را هم در کشور داشتند. اگر سیستمی باشد که افرادی که در خارج از کشور هستند را شناسایی کند و با آنها ارتباط برقرار کند و با توجه به تخصص آنها در پروژه های مختلف تحقیقاتی و در پایان نامه ها و اگر امکانات اطلاع رسانی خوبی در دانشکده به وجود آید و اساتید بتوانند از جای دیگری به دانشجویان درس بدهند پیشرفت بسیلر خوبی حاصل خواهد امد. به نظر من افراد زیادی در دنیا هستند که امادگی دارند به دانشجو کمک کنند.

 

-        استاد به نظر شما چگونه می شود یک گردهمایی با هم دوره ای های شما برقرار کرد؟

 

-        گردهمایی فیزیکی هزینه بر است. ولی بانک اطلاعاتی خیلی کمک می کند تا با افراد تماس حاصل کرد. اگر با فارغ التحیلان داخل کشور باشد خیلی راحت تر است براین لازمه این کار، یک بانک اطلاعاتی است.

 

-        یکی از بهترین اساتید دوران تحصیل خودتان را معرفی کنید؟

 

-        مرحوم دکتر رحمتیان که در مدیر گروه امار دانشکده بودند، هم از نظر پرکاری و هم از نظر ارتباط و اخلاق و گذشت الگوی خیلی خوبی برای دانشجویان بود و  انسان بسیار مهمی بود .

 

-        نظرتان در باره تأسیس دفتر ارتباط با دانش اموختگان و بهبود عملکردش چیست؟

 

-        باید امکانات و تسهیلات و نیروی انسانی متخصص برای نهاد دانش اموختگان فراهم شود. من با این دفتر موافقم به شرطی که امکانات و تجهیزات لازم برایش فراهم شود.

 

-        درباره مقالت و کتب انتشار یافته توسط شما، صحبت کنید.

 

-        عمده کارهای من در نظام پژوهش انجام می شده. یکی از گرفتاریهای آن زمان کنترل جمعیت بود که ما با فعالیتها و تماسهایمان با دفتر حضرت امام (ره)، با استدلالهایی که در مسئله تنظیم خانواده داشتیم موفق شدیم. وقتی معاون پژوهش بودیم در زمینه پژوهش،‌نوآوری هایی داشتم . در ارتباط با شبکه های بین مراکز تحقیقات و در مورد ارزیابی مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها، اقدامات زیادی شد. در مورد نوعی تحقیقات به نام تحقیقات مبتنی بر جامعه به اعتقاد من مردم می توانند مطلع شوند. 180 مقاله در CV من وجود دارد . در مجلات داخلی و معتبر چاپ شده است. عمده کارهای من در کار اجرایی مقالات کاربردی است. 12-10 کتاب که تألیف و ترجمه شده من است. کتاب آمار  دانشجویان را تألیف کردم. در زمینه آموزش در کلاسها با توجه به تجربیاتم مسائل کاربردی به کار می برم. در چند سال اخیر به دانشجویان درس آمار را تدریس کردم.به نظر من اگر ما بخواهیم یک چشم انداز از دانشکده بهداشت داشته باشیم یکی از معیارهای جدیدی که وجود دارد این است که ببینیم فارغ التحصیلان دانشکده چقدر با دانشکده ارتباط دارند.