ایمنی سفر در جاده ها

ایمنی سفر در جاده ها

 

ایمنی سفر در جاده ها

در کشور ما سوانح و حوادث مهمترین علت مرگ به شمار می‌رود. عواملی که بر ایمنی سفر در جاده‌ها و کاهش آسیب ناشی از تصادف مؤثرند عبارتند از:

1-      کنترل سرعت.

2-      کنترل خستگی.

3-      استفاده از وسایل ایمنی نظیر کمربند ایمنی و صندلی ویژه کودک.

4-      رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی.

 سرعت عامل خطر کلیدی آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی است با کنترل سرعت ازاین آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

 1-کنترل سرعت

سرعت که به عنوان یک عامل خطر کلیدی در آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی مطرح شده است هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب‌های ناشی از تصادف‌ها تأثیر می‌گذارد.

-     خودرویی که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند معمولاً برای توقف به 13 متر مسافت نیاز دارد و خودرویی که با سرعت 40 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند به مسافت کمتراز 5/8 متر برای توقف نیاز دارد.

-     به طور متوسط کاهش سرعت به میزان 1 کیلومتر در ساعت باعث می‌شود که خطر تصادف‌های آسیب‌زا 3% و خطر تصادف‌های مرگبار 5% - 4% کاهش یابد.

-     همچنین سرعت بر شدت ضربه تصادف تأثیر می‌گذارد. احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو با سرعت 80 کیلومتر در ساعت 20 برابر زمانی است که سرعت حین تصادف 30 کیلومتر در ساعت باشد.

-     ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، به خصوص برای افراد آسیب‌پذیری مانند عابران پیاده وموتورسواران و دوچرخه سواران بحرانی است. به عنوان مثال ثابت شده است که عابران پیاده در زمان برخورد با یک خودرو که سرعت آن 30 کیلومتر در ساعت یا کمتر است، 90% شانس زنده ماندن دارند، در حالی که در زمان برخورد باخودرویی که 45 کیلومتر در ساعت سرعت دارد، شانس زنده ماندن عابران پیاده کمتر از 50% است.

-     عابران پیاده در تصادف باخودرویی که 80 کیلومتر در ساعت سرعت دارد، به طور تقریبی اصلاً شانس زنده ماندن ندارند. در واقع شانس زنده ماندن عابران پیاده با افزایش سرعت خودرویی که با آن‌ها برخورد می‌کند کاهش می‌یابد.

 سرعت بالا زمان توقف، مسافت توقف و شدت ضربه تصادف را برای سرنشینان و عابرین افزایش می‌دهد.

 2- کنترل خستگی

خستگی ایجاد شده به دلیل مصرف داروهای خواب‌آور، الکل و سوء مصرف مواد مخدر عامل بسیار مهمی است که هم باعث افزایش تعداد تصادف‌های ترافیکی و هم شدت آنها می‌شود.

عامل دیگر، اختلال در خواب و زمان رانندگی است که هردو با افزایش خطر تصادف‌های رانندگی ارتباط قوی و شناخته‌شده‌ای دارند.

افرادی که در طول شبانه روز 3 ساعت یا کمتر خوابیده باشند (اختلال شدید در خواب)، بالاترین میزان خطر تصادف را نشان می‌دهند و بین رانندگانی که 7-5 ساعت را در شبانه‌روز به استراحت و خواب اختصاص می‌دهند در مقایسه با افرادی که بیشتر از 7 ساعت می‌خوابند، اختلافی مشاهده نمی‌شود. خطر بروز تصادف‌های رانندگی در حدود ساعت 5-2 صبح تقریباً 5 برابر بیشتر از رانندگی در زمان‌های دیگر شبانه‌روز است.

عامل دیگر خستگی و خواب‌آلودگی، مصرف الکل است. هرچه مقدارالکل در خون بالاتر و سن راننده کمتر باشد خطر تصادف‌های رانندگی افزایش می‌یابد.

مصرف بعضی از داروها با تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم روی سیستم عصبی مرکزی، مکانیسمی شبیه الکل دارند و باعث بروز اختلال در رانندگی می‌شود. استفاده از دارو، خواه برای درمان وخواه سوء مصرف آن، در عملکرد راننده تأثیر به سزایی دارد.

 به محض احساس خستگی و خواب آلودگی در محل مناسبی توقف نموده و استراحت کنید.

 3- رانندگی صحیح

رانندگی صحیح یعنی:

الف) ارزیابی خودرو قبل از رانندگی، و پاسخ به پرسش‌های ذیل:

  • ·        آیا به تازگی خودروی خود را برای ارزیابی فنی مکانیکی بازدید کرده‌اید؟
  • ·        آیا نشانگرهای خودرو، نظیر دسته راهنما و صفحه کلیدها، عقربه کیلومتر شمار، درجه آب و روغن و بنزین سالم است؟
  • ·        آیا وضعیت باتری، روغن موتور، روغن ترمز و رادیاتور مناسب است؟

 سلامت خودرو را قبل از سفر ارزیابی کنید.

 آیا عاج تایرها مناسب است؟

  • ·        آیا پیچ و مهره چرخ‌ها محکم است؟
  • ·        آیا باد چرخ‌ها میزان است؟
  • ·        آیا کارکرد ترمزها مناسب است؟
  • ·        آیا فرمان سالم است؟
  • ·        آیا متعلقاتی مانند چراغ‌ها، بوق، برف پاک کن و ... سالم است؟

 ب) رفع عیوب قبل از رانندگی؛

ج) استفاده از وسایل ایمنی در خودرو نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه شیرخوار؛

د) رانندگی بدون هرگونه خستگی (ناشی از کم خوابی، فشار روحی، استفاده از دارو، مواد مخدر، ...) حساسیت و سرماخوردگی؛

ه‍( آگاهی هرچه بیشتر راننده نسبت به شرایط جسمانی و روحی خود و سایر استفاده‌کنندگان از جاده( شامل سرنشینان خودرو، راننده و سرنشینان خودروهای دیگر، عابران به ویژه عابران آسیب‌پذیر و ...)

تصادف‌های مختلف، اعتماد به نفس اغراق‌آمیز راننده نسبت به آشنایی قبلی با راه و شرایط پیرامون راننده است.

  • ·        انتخاب مسیر؛
  • ·        مشاهده، واکنش و تصمیم‌گیری؛
  • ·        وضعیت اقلیمی، جمعیتی و اجتماعی جاده؛
  • ·        استفاده ازعلائم و نشانه‌های حرکتی، گردشی و توقفی در حین حرکت و فرصت کافی دادن به سایر استفاده‌کنندگان از جاده و خیابان، از جمله عابران و به ویژه عابران آسیب‌پذیر و در محل‌های پرجمعیت، مانند مراکز خرید، مدارس و ... ؛
  • ·        تابلوهای علایم و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی ؛
  • ·        رعایت فاصله با خودروی جلو و عقب (فاصله‌ای برابر طول 4 خودرو در سرعت 60 کیلومتر در ساعت)، یا سه ثانیه تا خودروی جلویی پس از ایست کامل ؛
  • ·        توجه به خودروهای دو و سه چرخ و خودروهای نامتعارف ؛

و) توجه راننده به پیرامون:

  • ·        وضعیت و ظرفیت خودروی خود،
  • ·        وضعیت و ظرفیت دیگر خودروهای موجود در جاده،
  • ·        وضعیت و ظرفیت فیزیکی و ترافیکی جاده و خیابان.

 به خودروهای جلو، عقب و اطراف، تابلوها و علایم رانندگی و ایمنی جاده توجه کنید.

 4- صندلی ویژه کودک

امروزه یکی از علل بارز مرگ و میر کودکان و نوجوانان در خودرو، عدم استفاده از وسایل ایمنی است. از این رو، باید وسیله نقلیه ضروری در خودرو است که استفاده از آن، بخشی از فرهنگ عبور و مرور محسوب می‌شود و باید به اجرا درآید.

 استفاده از صندلی ویژه کودک در خودرو:

در راستای پیشگیری از تصادف‌های جاده‌ای (راه‌ها) و کاهش آسیب‌ها و عواقب ناشی از آن، استفاده از صندلی ویژه کودک در خودروها ضروری است.

-     استفاده صحیح از صندلی ویژه کودک، تاثیر این وسیله را در کاهش آسیب‌ها نمایان می‌کند. نقش صندلی ویژه کودک در خودرو و کمربندی ایمنی برای بزرگسالان یکسان است.

 استفاده از این صندلی‌ها به وزن و سن کودک بستگی دارد:

-          «صندلی رو به عقب» که مخصوص نوزادان است.

-          «صندلی رو به جلو» که مخصوص کودکان است.

-          صندلی نگهدارنده (بوستر) که مجهز به کمربند ایمنی و مخصوص نوجوانان است.

استفاده نادرست از صندلی ویژه کودک، میزان تأثیرگذاری این وسیله رادر کاهش آسیب‌ها کم می‌کند.

نحوه نشاندن کودک در خودرو با توجه به سن او متفاوت است.

 استفاده از کمربند ایمنی مخصوص بزرگسالان برای کودکان خطرناک است. زیرا هنگام تصادف به راحتی از میان آن به بیرون پرت می‌شوند.

 از سن 12 سالگی به بعد، بچه‌ها هم می‌توانند مانند بزرگترها در صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند اما بچه‌های زیر 12 سال یا کوتاه قامت (کمتر از 130 سانتی‌متر) باید فقط در صندلی عقب بنشینند.

 از آن جا که والدین، الگوی کودکان هستند توصیه می‌شود: هم برای حفظ جان خود و هم برای آموزش به فرزندان، هیشه از کمربند ایمنی استفاده کنید.

 نکته‌های مهم ایمنی برای کودکان و والدین:

1-      نشاندن کودک در صندلی ویژه کودکان که به صندلی خودرو نصب شده باشد.

2-      گذاشتن یک تشک روی صندلی کودکان بالاتر از یک سال تا آنها با آرامش، محیط بیرون خودرو را تماشا کنند.

3-   گذاشتن اطفال زیر یک سال در ساک مخصوص کودکان و قراردادن آن در صندلی عقب خودرو. کودکان بزرگتر در صورت نشستن در صندلی جلو، باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.

4-      هنگام حرکت خودرو از نشاندن کودکان در صندلی جلو و بغل راننده و یا فرد کنار راننده خودداری کنید.

5-   صندلی کودک نباید در جلوی کیسه‌های هوا باشد، زیرا در هنگام تصادف علاوه بر امکان برخورد کودک با داشبورد، ممکن است فردی که کودک را در بغل دارد روی او بیفتد.

6-   ایستادن کودک در خودرو خطرناک است، پس هرگز نباید به او اجازه این کار داده شود. برای نشستن کودکان در خودرو بهترین و ایمن‌ترین کار، نشستن کودک روی صندلی عقب و بستن کمربند ایمنی مخصوص است.

7-      استفاده از کمربند ایمنی مخصوص در صندلی عقب خودرو

 کودکان زیر 5 سال باید در صندلی ویژه، روی صندلی عقب خودرو محکم بسته شوند.

 خودرویی که با سرعت 40 کیلومتر در ساعت در حرکت است، اگر ناگهان ترمز کند هرچه در آن است، چه انسان و چه وسایل به جلو پرت می‌شوند و با داشبورد و شیشه جلوی خودرو برخورد می‌کنند. به همین منظور بچه‌های زیر 12 سال همیشه باید در صندلی عقب خودرو باشند.

ممکن است در زمان تصادف، کودکی که در خودرو است، به شدت مجروح شده یا حتی شدت تصادف به مرگ او منجر شود.

هرساله صدها کودک در اثر تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست داده یا مجروح می‌شوند؛ ولی متاسفانه والدین هیچ گاه تصور نمی‌کنند که ممکن است این اتفاق روزی برای کودکان آنها نیز بیفتد و به هشدارها توجه ندارند.

 ایستادن کودک روی صندلی خودروی در حال حرکت ممنوع است.

 بعضی از کودکان دوست دارند به هنگام حرکت خودرو دست خود را از شیشه آن خارج کنند و از برخورد باد با دست خود لذت می‌برند. در چنین حالتی اگر خودرو دیگری با سرعت از کنار خودروی اولی بگذرد. هرلحظه ممکن است با دست و بازوی کودک برخورد کند. برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی علاوه بر توصیه به رعایت قوانین ایمنی، استفاده از صندلی ویژه کودک در خودرو و نشاندن و بستن کودک به صندلی امری ضروری است.

 به کودکان توصیه کنید هرگز دست یا سرخود را از شیشه خودرو بیرون نیاورند

/ 0 نظر / 11 بازدید